Senang ke?

Sunday, May 3, 2009
Cuti 3 hari pun dah nak berakhir nih..Esok back to working days dah..Erm, this coming week aku akan bz skit sebab dah nak dekat peperiksaan pertengahan tahun..When it comes to exam nie aku sure nervous punya..walaupun bukan aku yang nak ambik exam tu..hehehe!!
Bukan apa, expectation kepada pupils yang buat aku x tenteram..Sometimes, jadi frust sebab hasilnya x seperti yang kita harapkan, walaupun kita dah ajar benda tu berulang kali..Tapi itulah, dah namanya pun mengajar..jadi mestilah buat sampai pupils dapat apa yang kita ajarkan..
Aku teringat kata2 lecturer aku dulu bila ada di antara kami yang berpendapat lebih senang jadi cikgu, tapi balas lecturer aku tu "mengajar itu mungkin mudah tapi mendidik anak bangsa itu mungkin berbeza"..Pada mulanya aku x ambik pot sangat dengan kata2 beliau tu.Tapi bila aku dalam bidang ni, pendapat lecturer aku tu memang betul!
Mengajar berbeza dengan mendidik..Mengajar memang mudah, tapi mendidik anak bangsa menjadi insan yang berguna mungkin lebih mencabar dan sukar untuk dicapai..Semua orang boleh mengajar, tapi untuk mendidik belum tentu..Perlukan kesabaran dan kecekalan yang tinggi untuk ke tahap itu..
Bagi aku yang masih baru dalam bidang ni, susah payah mengajar mungkin dah jadi lumrah, boleh kata perkara biasa..Tapi mendidik anak murid untuk maju ke hadapan pada aku lebih sukar. Nak tanamkan nilai2 yang bagus dalam diri murid2 zaman sekarang bukannya perkara mudah. Perlukan kesabaran, kecekalan dan semangat yang tinggi..Kalau x, hancur jadinya..Betul x?
Jadi, jangan ingat kerja cikgu nie senang..sama ja macam pekerjaan lain..Mana ada benda yang senang ja..Apa kerja pun mesti ada cabarannya kan? Senang atau susah tu x perlu kita nilai, yang penting kepuasan yang kita dapat dari apa yang kita usahakan..Itu yang penting!!

0 pssssttt...!: