View yang x best..

Thursday, October 8, 2009
Pagi td b4 masa tengah ready nak datang sekolah, aku nampak satu kejadian nie..

Seorang wanita dalam lingkungan 30-an berlari-lari anak tepi jalan..Knapa yek? Aku tengok depan skit..rupanya dia tengah kejar seorang budak lelaki..bila dia dah menghampiri budak lelaki tu, terus dia marah2..ditonjol-tonjolnya, ditamparnya budak lelaki tu..si budak lelaki tu nangis x berhenti, sambil cakap "nak ikut ayah"..ingatkan sudah kat situ ja..tapi si wanita tu tetap jugak marah2, siap ditolaknya budak lelaki tu bila si budak rapat ke sisi..diacah- acahnya ke tengah jalan..kununnya nak ditinggalkan..



Terkedu aku masa tu weh..aku tengok ja la sebab sangka aku mak dia yang marah..tapi sudahnya dari percakapan wanita tu baru aku tau, mungkin itu pembantu rumah.. sian aku tengok budak tu..x tau nak buat apa, aku terus tengok ja budak lelaki tu ditarik pembantu umah(kalau ya lah pembantu umah kan) tu sampailah they all hilang dari pandangan aku..

On the way to school pun aku masih dok teringat kes td..asik dok terpk..ish, macam tu ke keadaan anak2 bila parents dia went to work? or bila budak2 buat perangai?..terus dok teringat, dulu masa aku ada maid..macam tu ke dia treat anak aku..huhuhu!! alahai..siannnye la anak mama..

As a parent, i do understand..ada ketikanya attitute anak2 nie kita x bleh jangka..sometimes ok..sometime buat hal..ya x? dah namanya budak2 kan..persoalannya, bleh ke itu dijadikan alasan untuk buat such things?..sedangkan pada dia kita letak segala tanggungjawab masa kita x da di rumah..erm, niat untuk bagi pengajaran tu pada aku boleh diterima pakai..tapi kalau berlebihan, mungkin x sesuai kot..

Mungkin x semua sama..mungkin ada yang bagus, bertanggungjawab..dan anggap anak2 kita macam anak2 dia..macam sedara aku tu, maid dia dah dekat 12 tahun keja ngan dia..elok ja,dah macam family sendiri...kalau ada yang begitu, alhamdulillah..tapi kalau x, itu dikira macam mana pulak?..subjektif kan??

 Benda2 ini kadang2 diluar kemampuan dan keupayaan kita..kadang2 kita dah do our part as best as we could, tapi still ada yang x puas hati..tapi kadang2 ada yang dah buat keja as best as they could, majikan pulak x puas ati..ya x? memang subjektif kan..?
kan bagus kalau kita semua ada mutual understanding..sesama tolong menolong, dan tau tanggungjawab masing2..betul x?

5 pssssttt...!:

  1. budak skrg sometimes panjang akal, tak terkawal jadinya..
    tapi biarlah kita sdiri yg mendisiplinkan anak kita sblm org lain marah2 anak kita kan..

  1. Farah said...:

    erk..siannye budak tu..isk janganla ade org buat mcm tu kat anak kita..kot ye pon budak nakal perlu ke tonjol2 kepala tu.

  1. Lady..and farah
    itu la..dah namanya pun budak2 kan..sesuka hati ja..sian budak tu..kot ya pun salah..jgn la sampai macam tu..ya x?..itu yg nampak, yg x nampak x tau la mcm mana..ish..!!

  1. cara masing2 memdidik anak.. ibu bapa mmg kena byk bersabar dalam progress mendidik anak2 mereka.. lg kat zaman moden yg serba canggih nie kan..

  1. itu lah pasalnya..lagi canggih, lagi banyak cabarannya..tapi kalau boleh biarlah, ada win-win situation..baru smua happy kan..kan..hehehe!!